tisdag 4 maj 2010

Nå inte ut med ditt budskap


Vill du vara säker på att budskapet inte når fram?
Du har säkert sett dem, de där texterna som är så krångligt skrivna att ingen orkar läsa dem. Vill du själv lära dig att skriva så? Här får du hela listan med vattentäta tips på hur du gör dina texter riktigt svåra att ta sig igenom:

1. Bry dig inte om vem som ska läsa texten. Utgå från dig själv så blir det säkert bra. Den som inte förstår får läsa på bättre.
2. Skriv gärna om läsarna istället för till dem. Undvik direkt tilltal till varje pris.
3. Strunta i rubrikerna. Om du nödvändigtvis måste ha med rubriker kan de gärna vara intetsägande av typen Övrigt. Låt aldrig rubriken bestå av mer än ett ord.
4. Tala inte om vem som gör vad. Krydda gärna din text med passiva verb, sådana som slutar på s, till exempel Vad som är en rimlig tidsram för det enskilda samrådet ska kommas överens om med det land som berörs eller Om en ansökan avser forskning ska bilaga x bifogas.
5. Använd så krångliga ord du kan. Lite byråkratspråk piggar upp. Skriv gärna meningar som Utensiliesaneringsverksamhet bedrivs i sektorn för matberedningsfunktionen när du menar Pappa diskar i köket. Och några erlägger, erhåller och föreligger är bara trevligt.
6. Berätta hela bakgrundshistorien innan du kommer till själva budskapet. Beskriv allt i kronologiskt ordning. Läsaren är säkert intresserad av hur allt började. Om de verkligen vill veta det viktiga så kommer de att läsa ända till det viktiga i slutet av texten.
7. Berätta allt. Varför välja vilken information som ska vara med när du kan berätta allt? Läsarna får själva sålla om de inte är intresserade.
8. Läs inte igenom texten när du har skrivit den. Kom ihåg att du är ofelbar. Och om du skulle ha skrivit något fel så förstår säkert läsarna vad du menar ändå.
9. Förkorta så mycket du kan. Nöj dig inte med de vanligaste förkortningarna som t.ex. eller m.fl. Allt kan förkortas. Använd gärna era egna interna förkortningar – läsarna lär sig snart vad de betyder.
10. Slå aldrig upp hur ett ord stavas eller vad det betyder. Du vet bäst! Vet du inte är det bara att chansa.
Hur ser en text ut som inte når fram?
För dig som fortfarande gärna vill skriva texter där budskapet inte når fram kommer här ett par inspirationsmeningar att ta efter:

Om uppföljningen leder till upptäckten av att genomförandet av planen eller programmet resulterar i sådan betydande påverkan som inte tidigare hade identifierats, och detta i sin tur leder till att planen eller programmet ändras, kan en ny bedömning komma att krävas.

Även om vi för närvarande har en del pengar fonderade, torde dessa behövas mer än väl för att inte undergräva den framtida ekonomiska ställningen.

Vill du nå ut med ditt budskap istället?
Vill du hellre skriva texter där budskapet når fram till läsarna? Som ett första steg får du gärna fundera på vad som gick fel i de otydliga meningarna ovan och hur de kan bli tydligare.

Som ett andra steg kan du anmäla dig till distanskursen Nå ut med ditt budskap på Falkens författarskola. Jag som håller kursen heter Jenny Forsberg och är språkkonsult i svenska. I elva år har jag hjälpt företag och myndigheter att ta fram begripliga och effektiva texter. Nu delar jag med mig av mina kunskaper i den här kursen. Du är varmt välkommen om du också vill lära dig att skriva texter där budskapet når fram till läsarna.

(c) Jenny Forsberg (Nå ut med ditt budskap)

Inga kommentarer: