Våra kursledare




 Therese van Barneveld (Rita och skriv för barn, Kom igång och skriv IRL-kurser)

Jag heter Therese van Barneveld och är snart klar med min bibliotekarieutbildning. Inom ramen för den har jag även läst fristående kurser i kreativt skrivande och i att skriva och berätta för barn. Jag tycker särskilt mycket om att skriva och rita historier för de yngre. Den populäraste boken bland små barn, som jag tryckte i mycket liten upplaga, är ”Lillan i kakburken” . Den handlar om kaninen Lillan som hela tiden gör sådant som hon inte får göra och det finns en verklighetens Lilla som tjänade som inspiration till boken. Jag råkar älska kaniner och därför blev det också en faktabok om kaninens beteende;” Kanin och människa i samspel” som kom ut 2006 på eget förlag och såldes till biblioteken runt om i landet.


Min största erfarenhet av att leda grupper har jag egentligen inom teaterområdet. Jag är utbildad teaterledare och har lett både barn och vuxna i drama och teater. För mig är alla kreativa uttryckssätt sammankopplade och därför gillar jag när jag kan använda flera av mina kunskaper samtidigt. För mig känns det som om jag kan slå flera flugor i en smäll om jag både kan skriva en berättelse och göra om den till en pjäs för att senare få tillfälle att regissera den.

Jag har tidigare lett skrivarkurs på medborgarskolan och så har jag intresserat mig för att coacha andras trygghet i skrivprocessen.



Jenny Bäfving ( Skriv om ditt liv, Författarverkstad, Skriva romaner för veckotidningar)

Jag heter Jenny Bäfving och är 41 år. Jag bor i Linnéstaden i Göteborg i en alldeles för liten lägenhet men har planer på att flytta ut på landet efter elva år i storstaden... Arbete och fritid går ihop lite men jag tycker som de flesta andra om att umgås med familj och vänner och njuta av utomhusliv när jag inte måste sitta vid datorn. Skog och natur betyder mycket för mig, det är där man som skapande person kan låta tankarna flyta fritt och sortera i alla spår och idéer som kommer flygande. Förutom lärare och författare arbetar jag även som lektör och bokrescensent i dagspressen (Blekinge Läns tidningar) och jag älskar förstås att läsa. Bland mina personliga favoriter hör Daphne du Maurier, Charlotte Brontë, Selma Lagerlöf och Kerstin Ekman, och nu senast på listan är Marie Hermansson och Elisabeth Rynell. Utan att vara direkt skrivna i en speciell genre är deras böcker fängslande historier med inslag av mystik, där naturen och det undermedvetna spelar en betydande roll...
Skrivit har jag gjort i hela mitt liv, efter utbildning till informatör och även manusförfattare blev det informationstexter, webtexter, informationsfilm...
Det var när jag började skriva veckotidningsnoveller som jag insåg att jag var bra på att skriva fiction. Att konstruera de här små historierna var lite som att lägga ett pussel. Där lärde jag mig också tjusningen med den vardagsnära berättelsen, den som kretsar kring kärlek, jobb och familj, relationer, drömmar och livsbedrövelser, allt som utgör en människas erfarenheter. Med tiden kändes novellformatet för kort så nu skriver jag även följetongar (för t ex Hemmets veckotidning), alltså längre historier med romantik och spänning och stämningsfulla natur- och miljöskildringar.
Som författare uppskattar jag den yttre handlingen, själva berättelsen. Språket är självklart viktigt men i de genrer jag skriver i är det till viss del underordnat den historia som ska förmedlas. Man vill ge något till läsaren som är spännande, dramatiskt och kanske lite humoristiskt. Att lära sig skriva effektivt, engagerande och gripande är underhållningsförfattarens stora utmaning. Vi vill hålla läsaren i ett fast grepp och se till att de vänder blad efter blad och kanske fäller en tår mot slutet... Ett intresse för andra människor och deras liv krävs, men det andra, som handlar om skrivteknik och berättargrepp kan man lära sig. Huvudsaken är att man lyckas nå fram över sidan, beröra.
När jag läser en text tycker jag det är viktigast att så tydligt som möjligt kunna förmedla effekten av de grepp som en elev använt - och också visa på alternativa sätt. Rätt och fel finns inte riktigt, men som skribent kanske det inte alltid är lätt att själv se vilket den bästa metoden är för att förmedla det man vill. Uppdraget för mig som lärare (speciellt på distans) är att kunna förmedla detta så att det verkligen går fram och blir begripligt - visa med konkreta exempel och på praktiska lösningar.
Jag brinner verkligen för att få elever och klienter att se på sina egna texter på ett annat sätt, uppenbara vissa saker för dem - hjälpa dem framåt utan att de börjar tvivla eller ifrågasätta sin egen förmåga utan känner sig sporrade och uppmuntrade att fortsätta.
Mitt råd för alla aspirerande skribenter är att börja med det som ligger nära dig själv, det konkret självupplevda eller det personliga minnet, och börja i det korta formatet för att testa uttryckssätt och stil. Att sätta igång med att skriva Den stora romanen som första projekt kan ta knäcken på den mest ambitiöse...
Jenny Bävings skrivblogg.




Benedikta Cavallin (Skriva journalistik)

Jag har jobbat som skrivande journalist på bland annat Ulricehamns Tidning, Alingsås Tidning och Lokalpressen som ger ut Tidningen Frölunda och Tidningen Hisingen, samt en del andra lokaltidningar i Göteborg. Jag har också arbetat som reporter på Sveriges Radio P4 i Borås och i Göteborg och undervisat i journalistik på Högskolan i Skövde. Just nu frilansar jag för en rad tidningar, arbetar ibland på P1 och undervisar på Falkens Författarskola.
Min utbildning är Journalisthögskolan i Göteborg. Journalistyrket är oerhört roligt, omväxlande och spännande, tycker jag. Det finns ju så mycket man inte vet och som journalist har man möjlighet att ställa frågor om allt det man är nyfiken på. Många lockas också av yrket eftersom man som journalist får veta vad som är på gång, man har koll på allt som händer och vet alltid det senaste. Det är förstås kul, det tycker jag med, men många gånger kan det nästan vara roligare att skriva om de små nyheterna. Invigningen av fritidsgården, eller den förrymda kossan. Om inte annat så kräver det mer kreativitet och ibland ett större engagemang i det man skriver.
I övrigt kan jag berätta att jag har två barn, 11 och 15 år gamla. Det blir förstås inte mycket fritid då, men den jag har ägnar jag till viss del åt amatörteater och åt att spela med i ett band.





Kerstin Dahlén (Kom igång och skriv!)
Jag sitter här vid min dator ute på det vackra Hönö i Göteborgs skärgård, dit jag flyttade för 5 år sedan. Nu är jag en inbiten öbo. Landskapet, närheten till havet – det är sådant som inspirerar mig. Det gäller i högsta grad även människorna här ute, som har en annorlunda bakgrund och ofta annorlunda värderingar och tankar.
Jag har varit ledare för skrivkurser i många herrans år: i olika studiecirklar, i mitt jobb på den nordiska institution Nordens folkliga akademin, och på senare år mest genom distanskurser. De senaste tre åren har jag lett en nordisk distanskurs Skriv i Norden – något av en utmaning att förutom svenska också klara av danska och norska! Men inte finska!
Under tiden på NFA var jag med om att starta de första skrivarcirklarna i Litauen, Estland och det nordliga Ryssland. Speciellt Litauen kom att ligga mig varmt och hjärtat. Det var en härlig känsla att få vara pionjär! Under kurserna där fick ta hjälp av tolk, naturligtvis. Jag talade engelska som simultantolkades till t ex litauiska. Deltagarna fick naturligtvis skriva på sitt eget språk och diskutera sina texter sinsemellan. Vissa delar blev tolkade tillbaka till mig, och några skrev faktiskt direkt på engelska. Men det var ju metoden som var det viktiga, och den fick de på sitt eget språk. Jag kom tillbaka till samma grupp flera gånger, och det roligaste var att se hur deltagarnas självförtroende byggdes upp.
Min metod bygger på Natalie Goldbergs metoder (Skriva med kropp och själ) , som också Johanna Wistrands gör. Det allra viktigaste för mig är att få igång skrivprocessen, att hjälpa människor att smyga förbi den där förödande stränga gränsen som vårt logiska tänkandet satt upp, ofta ivrigt påhejad av skolans svensklektioner. Vi är själv gränspoliser, men det gör inte det hela lättare. Att skriva fritt, att skriva i sitt flöde är metoden; att koppla bort det logiska tänkandet och finna vägen till sin egen kreativitet.
På en distanskurs måste man försöka kompensera för att man inte kan mötas öga mot öga. Jag tror på en uppriktig och ärlig kommunikation, på att vara personlig, avslappnad och framför allt att våga dela med sig av sig själv. Det finns ju en frihet i att få sitta för sig själv och skriva och dela med sig när man så vill.
Själv har jag gett ut två skönlitterära böcker, varit med i några antologier, men en stor del av kreativitet har jag lagt på andras skrivande. Mina två böcker heter: Blå som människors längtan – en diktfantasi om Skagenmålarna (Warne, 1993) och Utsikt från ett cafébord – berättelser från Bräutigams konditori (Warne, 1995). Senast var jag med i en antologi Trolla dig synlig (Bläckfisken, 2008), där jag bidrog med dikter och en liten novell.
En bok om skrivandet har jag också varit med om att ge ut, Ord i Nord, som var ett av resultaten från Skriv i Norden-projektet. Där samlade vi våra bästa nordiska övningar tillsammans med smakprov på vårt eget skrivande.
Parallellt med skrivandet ägnar jag mig åt att måla ikoner. Det har blivit vanebildande! Koncentrationen, det meditativa tillståndet är bra för mig, som ofta varit alltför snabb. Och det kan man inte vara när man målar ikoner. En urgammal teknik och urgamla motiv, som förs vidare av ikonmålare genom århundraden. Det känns dessutom skönt att låta orden vila någon gång!
Jag har två barn, som själva är mitt i sina egna aktiva liv, och en särbo sedan 20 år i Köpenhamn. Han är poet och litteraturvetare. Vi har det aldrig tråkigt! Vilka diskussioner som kan uppstå! Dessutom träffar jag vänner, son och dotter, och pratar med min katt Minna, som gärna lägger en tass på tangenterna och gör underliga tecken i mitt skrivande. Det har hänt att hon har skickat e-post också!
Jag är en sådan person som nästan slutat tro på att ett fullt skrivbord tyder på ett fullmatat intellekt, och ett av mina motton lyder i stället *Var regelbunden och ordningsam i ditt liv, så att du kan vara intensiv och originell i ditt arbete. * (Gustav Flaubert) Att leva efter det är en annan sak!
Kerstins skrivblogg.



Maud Deckmar (Skriva för läkedom)
Jag jobbar mestadels som föreläsare, handledare och coach i mitt eget företag Ord och Tanke, men skriver mycket och har hittills gett ut tre egna böcker som samtliga handlar om livet med en son med autism och utvecklingsstörning, ”Freds bok”, ”ensam i sig” och nu senast boken ”Ärrvävnad”. De handlar om hans liv i en vardag som inte alltid är självklar, men även om mitt liv – från kamp, genom acceptans och förändring – fram till där jag befinner mig idag – i allt mera omfattande mental frid och läkedom. Att förändras tar tid – och jag har haft stor hjälp av mitt eget skrivande. Genom att skriva har jag stundom förstått mitt eget liv.
Jag och min dotter Jenny har tillsammans startat ett litet förlag – Deckmar&Jejlid Förlag – där vi även har givit ut hennes bok om upplevelserna som syskon till en handikappad bror (En sked för morbror Fred). Att ha ett förlag är spännande, ständigt undrar jag vad detta kommer att föra med sig! Kommer vi framöver att även ge ut andras livsberättelser?
När jag skriver gör jag det med hjärtat som insats – min önskan är att beröra andra. Det är alla livets erfarenheter som har skapat grunden för mina föreläsningar, utbildningar och givetvis även mitt skrivande. Jag har fått höra att jag är inspirerande och entusiasmerande då jag möter människor – och jag tror att detta i mångt och mycket handlar om att jag är lyhörd i de mötena. Jag är en god lyssnare och har lång erfarenhet – såväl genom arbetsliv som genom studier – att stödja och lyfta fram andras förmågor och talanger.
Jag bor tillsammans med min man och två katter i en liten by mellan Åre och Östersund. Jag tycker om klimatet här i Jämtland – det är som jag – växlande mellan storm och stilla ro, brännässlor och honung. När vi möts i distanskursen – lovar jag dock att mera hålla mig till honung och stilla ro. Måste honungen bytas ut – lovar jag att kritiken inte kommer att utgöras av storm och brännässlor – utan av ett gott konstruktivt lärande. Skrivande kan vara terapeutiskt och det kan vara utvecklande att sätta ord på det man upplevt. Välkommen att skriva tillsammans med mig!
Mauds förlagshemsida.



                                          
Ulf Diktonius (Ge ut din egen bok, Sälj din bok)
Jag har levt med orden sedan barnsben. Som liten läste jag och skrev dikter men även noveller som senare kom att bli längre texter. Ordet är livet. Utan ord skulle människan vara en primitiv organism utan möjlighet till kommunikation och utveckling. Därför har jag vigt mitt liv åt orden, de som skrivs inte bara på papper utan också i digitalt format och som ger ännu fler människor möjligheten att göra sina texter synliga och lästa.
Jag har skrivit ett antal böcker, själv och tillsammans med andra och fler är på väg. Läs till exempel Från Astrid till Lindgren, The Rocky Horror Prostata Show och Vad hände i Axbyhamn. Alla spännande berättelser i helt olika stil och form. Jag vill experimentera med språket, inte följa gängse normer och de ramar som begränsar. Jag vill vidare, uppleva och förnya.
Som kursledare vill jag få dig att våga fatta pennan eller att trycka ner knapparna på tangentbordet och skapa texter som lockar till läsning. Teknikerna är många för detta och naturligtvis kan jag inte lära ut dem alla men jag kan hjälpa dig att hitta ditt eget språk, din egen stil och locka fram berättelserna som finns i alla människor. Ty varje människa döljer en berättelse och alla som har något att berätta kan också skriva ner sin historia.
Ulfs hemsida Egenutgivare. Ulfs egen hemsida.



                                                
Jenny Forsberg (Nå ut med ditt budskap)
Jag är språkkonsult i svenska och driver företaget Klartext. För mig är det viktigt att alla som läser texter på svenska ska kunna ta del av texter som är anpassade efter just dem i den situation som de befinner sig i. Därför hjälper jag sedan elva år tillbaka företag och myndigheter med att anpassa sina texter efter läsarna. Det gör jag bland annat genom att
- coacha skribenter
- skriva texter från grunden
- ta fram skrivhandledningar för hur organisationer ska skriva sina texter
- språkgranska och korrekturläsa alla möjliga typer av texter.
Jag bor och arbetar i Stockholmsförorten Täby.
Förutom mitt arbete med brukstexter brinner jag även för skönlitterära texter – både att skriva dem och att läsa dem. När jag inte har en text av något slag framför näsan gillar jag att träna, laga och äta god mat, sjunga, fika och odla växter på balkongen.
Jennys webbplats Klartext. Jennys författarblogg.



                                                    
Sara Hallström (Upptäck poesin!)
Jag är verksam som poet och skrivarkurslärare och bosatt i Göteborg.
Sedan 2004 har jag planerat och lett skrivarkurser för de flesta åldrar,
framförallt för studieförbund, folkhögskolor, grundskolan och gymnasiet.
Att hålla i kurser och i grupp prata om texter är något jag värderar högt så det ger så många möjligheter att få syn på sina ord ur andra vinklar än den egna och det är också så uppmuntrande för det egna skrivandet.
Därför ser jag mitt eget skrivande som väldigt sammankopplat med att leda dessa grupper och även att själv delta i dem.
Min egen läsning består främst av poesi, tidskrifter och fackböcker men när jag har tid läser jag också romaner.
Några av de författare jag är väldigt förtjust i är till exempel Birgitta Lillpers, William Faulkner, Susan Faludi, bell hooks och Leif Holmstrand.
Som poet har jag gett ut tre diktsamlingar, två på Norstedts förlag år 2004 och 2009,
samt en som del av det kollektiva projektet Serie Handflata på Eolit förlag år 2009 där sammanlagt 8 poeter gav ut fem böcker. Jag har även bidragit med text till fotografen Trinidad Carrillos bok Naini and the sea of wolves som blev Årets svenska fotobok 2008. Våren 2009 kom också boken Driva, ett samarbete med konstnären Vanja Larberg.
För närvarande skriver jag på en diktsamling som kommer att släppas under 2010.






Anmäl dig till kurs i formulär här eller ring kontoret 031/19 25 30.