måndag 17 maj 2010

Att se utanför ramarna


Det är en gammal klyscha, att se utanför ramarna, think outside the box. Men ändå är det en sanning som vi i dag måste acceptera och praktisera, inte minst för att synas i det enorma informationsflöde som ständigt omger oss i samhället. Förr var en nysläppt bok något spännande och unikt. I dag släpps mängder av nya böcker varje dag och det både på gott och ont. Men jag anser att det är mest av nytta och glädje. På ena sidan myntet finns läsaren, som får ett bredare utbud att gräva i och då handlar det inte längre bara om de stora förlagsjättarna utan små kvalitetsförlag- och författare som annars aldrig fått en chans att synas. På andra sidan myntet finns då författarna. För fler och fler ger ut böcker på eget förlag eller via små förlag och får därmed en chans att synas med sina texter och nå ut till sina läsare på ett annat sätt.

De sociala medierna, som bloggar, twitter och Facebook hjälper här till med att ge författaren en möjlighet att nå ut. Problemet är att det krävs mer avancerade och unika metoder för att synas genom den tjocka flod av texter som flödar ut. Dessutom har bokhandelskedjorna blivit mer kräsna vid valet av böcker till sina butiker och upphandlingar sker centralt och inte längre hos de enskilda butikerna. Det blir därmed svårare att sälja in en bok av en lokal liten författare till sin Bokia-handlare eller Akademibokhandeln-butik. För sådana inköp sker centralt och är inte boken eller författaren kända, blir det svårt, om inte omöjligt, att få en chans. Det förlorar även läsaren på som får hålla till godo med böckerna från de stora etablerade förlagen.

Så hur gör man då? Hitta på nya sätt att publicera böcker på. Ge ut dem gratis, reklamfinansiera dem, gör e-böcker men inte som vanliga läsbara PDF-filer, utan hitta på något unikt! Har du förslag? Kontakta gärna mig!

(c) Ulf Diktonius (Ge ut din egen bok, Sälj din bok)

Inga kommentarer: