torsdag 29 april 2010

Kylskåpsessäer och drakar


Idag hade jag alltför bråttom när jag skulle runda kylskåpsdörren, och i samma ögonblick rasslade det ner ett antal kylskåpsmagneter.
En ko blev av med ett öra. En hund blev halshuggen, och den spanska kakelplatten blev plötsligt antik.

Medan jag plockade upp alla olika lappar från golvet, tänkte jag att det är ganska intressant att se på hur vars och ens kylskåpsmagnetssamling ser ut.
Hos mig är det en blandning från det lägsta, som hur man gör med mögliga matvaror , till det mera highbrow, som ett semikolons hemligheter. Plus diverse lustigheter om att öppna sommargalleri i sin bod, och ett Nemi-klipp, där hon gråtande av skratt faller en boyfriend om halsen. Han har bett henne sy i en lös knapp, och Nemi kvider fram: "Han tror jag kan sy!!" Den föll jag för, the story of my life.

- Semikolonklippet är ett av de mest intressanta klippen. Det är gulnat och böjt, slitet i kanten efter åtskilliga halsbrytande fall. Jag tror att det är en bra idé att skriva ned visdomsorden, spara dem och dela med mig till andra om man hittar något intressant. Mitt favoritklipp om semikolon är hämtat ur GP, skrivet av Tomas Forser: ... "när läsaren fått vad han skall ha av information och meningen riskerar att flyta ut kan ett semikolon vara vad som behövs. Men klåparen avslöjas obarmhärtigt. Läsaren måste känna att här handlar det inte om att nya ord har adderats efter en nödvändig paus utan att texten tar ett kliv upp på en ny nivå; en komprimerad där poäng hämtas hem." (kommatecken tycks vara helt ute).

En annan sak som jag kommer på, medan jag går igenom samlingen av de minneslappar som hedrats med en kylskåpsplacering, är att dessa skulle kunna vara underlag till en utmärkt skrivövning av något slag. Antingen kan man försöka foga in så många av lapparna som möjligt i en text, eller skriva om vad lapparna säger om kylskåpets ägare eller sätta ihop en dikt av några utvalda.
Eller som jag har gjort här, ge dem litet uppmärksamhet. Har ni andra tips vad man kan använda denna pyttipanna av tänkvärdheter?

En bok hinner jag med att rekommendera: Ursula K. Le Guins (hon med Trollkarlen från Övärlden) "Steering the craft, exercises and discussions on Story Writing for the lone navigator or the multinous crew". Väldigt jordnära praktiska övningar, matnyttiga helt enkelt. Inte något alls om drakar eller fantastiska händelser. Tyvärr, kan jag tycka kanske.

Jag glömmer aldrig när jag hörde Le Guin tala på bokmässan för ganska många år sedan, Hon berättade att hon alltid skrev utomhus, även om det var kall vinter. Hon gick ut, insvept i en filt, slog sig ned i sin trädgårdsstol och, sade hon, väntade på att drakarna skulle komma. DET är något att minnas! Hon hade säkert en svart anteckningsbok med mjuka pärmar. Passa på att sätta er ute och vänta på drakarna nu medan det är vår!
Men glöm inte LeGuins bok, den är näring för alla som skriver!

(c) Kertin Dahlen (håller i kursen "Kom igång & skriv!" på distans)

Inga kommentarer: